s2s

Jest to aplikacja desktopowa, która integruje system magazynowo-księgowy Subiekt GT oraz Subiekt NEXO PRO firmy Insert z Twoim sklepem internetowym lub kontem na Allegro lub z jednym i drugim.

Pojawia mi się następujący błąd podczas instalacji webserwisu : Błędna konfiguracja scieżki ftp. Ścieżka ftp musi być zbieżna w linkiem do webserwisu?
 

Błąd jest spowodowany tym, iż pole Katalog instalacji webserwisu na serwerze FTP nie jest odpowiednikiem pola Strona webserwisu na serwerze WWW. Jeżeli pole Strona webserwisu jest puste należy wypełnić dane o licencji w zakładce O programie->Licencje, jeżeli nie jest puste należy poprawnie wypełnić pole Katalog instalacji webserwisu korzystając najlepiej z kreatora ścieżki (klikając na ikonke folderu z plusikiem po prawej stronie w/w pola).


Po poprawnym zainstalowaniu webserwisu, wchodząc na zakłądkę Sklep->Połączenie pojawia mi się błąd 404 (nie znaleziono) ?
 

Powodem błędu jest brak obsługi mod_rewrite na serwerze www. Na większości hostingów moduł mod_rewrite jest zainstalowany należy go tylko włączyć dla danego konta hostingu, jeżeli nie ma takiej możliwości należy zwrócić się prośbą do administratora hostingu o włączenie w/w funkcjonalności.


Po poprawnym zainstalowaniu webserwisu, wchodząc na zakłądkę Sklep->Połączenie pojawia mi się błąd brak elementu głównego?
 

Dla pewności iż wszystkie pliki webserwisu zostały poprawnie wgrane należy wykonać ponowną instalacje webserwisu. W przypadku jeżeli po ponownej instalacji webserwisu błąd w dalszym występuje należy sprawdzić czy hosting na którym jest zainstalowany sklep obsługuje PHP w wersji 5.x oraz obsługę PDO dla MySQL. Jeżeli nie potrafimy tego zrobić można się zwrócić do naszej firmy poprzez formularz kontaktowy w treści podając :

  • serwer FTP
  • użytkownika FTP
  • hasło dla użytkownika FTP
  • ścieżke do zainstalowanego sklepu na FTP

 


Dlaczego w sklepie produkt nie jest przypisany do kategorii?

Program musi wiedzieć, do której kategorii ma zostać przypisany produkt w sklepie. Informację tą można przypisać w dwojaki sposób:

  • Mapowanie kategorii sklepu z grupą produktową Subiekta GT (Zakładka: Subiekt->Mapowanie grupy). W tym celu należy wybrać po lewej stronie kategorię sklepową, następnie w oknie po prawej stronie wybrać z listy odpowiednią grupę produktową Subiekta i zapisać wynik mapowania klikając przycisk "Dodaj". Jeżeli zmapowaliśmy grupę z kategorią powinien w tabeli po prawej stronie pojawić się odpowiedni rekord. Usunięcie mapowania następuje w chwili zaznaczenia rekordu, który chcemy usunąć kliknięć prawym przyciskiem pojawi się Menu kontekstowe z opcja usunięcia, po kliknięciu na Menu "Usuń mapowanie" rekord zostanie usunięty. Można też eksportować grupy do sklepu za pomocą przycisku "Eksport", po tej operacji należy zmapować grupy, które zostały wyeksportowane i pojawią się teraz jako kategorie w oknie kategorii sklepu.
  • Przypisanie produktu do kategorii sklepu:
    • Ręczne. W tym celu należy:
      • Zaimportowanie kategorii jako cechy do Subiekt GT przy pomocy zakładki Sklep->Kategorie,
      • Przypisanie produktów do kategorii za pomocą zakłądki Subiekt->Produkty w kategorii, wybierając kategorię sklepu w drzewie po prawej stronie, następnie znajdują produkt klikając opcje wyboru Sklep przy produkcie.
    • Automatyczne. W tym celu należy:
      • Zaimportowanie kategorii jako cechy do Subiekt GT przy pomocy zakładki Sklep->Kategorie,
      • Zaimportowanie produktów do Subiekt GT za pomocą zakładki Sklep->Produkty.

     


Jak zaimportować produkty do Subiekt GT?

W celu zaimportowania produktów do sklepu należy, wcześniej zaimportować kategorie z zakładki Sklep->Kategorie, takie postępowanie pozwoli nam przypisać zaimportowane produkty do odpowiednich kategorii w sklepie. Jeżeli chcemy zaimportować produkty ze zdjęciami należy w zakładce Sklep->Zdjęcia->do Subiekt GT następnie określić ścieżkę do obrazków oraz odznaczyć opcje bez importu zdjęć. Po tej operacji możemy przystąpić do importu produktów do Subiekt GT z zakładki Sklep->Produkty.


Jak należy wpisać ścieżkę do zdjęć w zakłądce Sklep->Zdjęcia->do Subiekt GT?

Ścieżki dla obrazków dla różnych sklepów:

  • osCommerce: http://www.twojadomena.pl/images/,
  • oscGold: http://www.twojadomena.pl/images/,
  • shoper: http://www.twojadomena.pl/_var/gfx/images/
  • VirtueMart: http://www.twojadomena.pl/components/com_virtuemart/shop_image/,
  • 2sklep: http://www.twojadomena.pl/img_php/org/.

Gdzie określamy z jakiego magazynu eksportujemy informacje o stanie magazynowym danego produktu?

Taką informacje określamy za pomocą opcji wyboru zaznaczając odpowiednie magazyny w zakładce Subiekt->Magazyny.


Do czego służy przycisk "Eksportuj" w zakładce Subiekt->Magazyny?

Przycisk "Eksportuj" wykorzystywany jest tylko w sklepie 2sklep, służy do wyeksportowania informacji o magazynach do sklepu. Natomiast informacje o stanach na poszczególnych magazynach są eksportowane za pomocą zakładki Subiekt->Stany magazynowe.


Czym różnią się metody aktualizacji: dokładna, szybka oraz przyrostowa ?

Metoda dokładna aktualizuje wszystkie dane produkt po produkcie (proces aktualizacji jednego produktu trwa 1-3 sekund w zależności o łącza oraz hostingu) . Jest to metoda najwolniejsza ponieważ aktualizuje takie dane jak:

  • nazwę produktu,
  • cenę produktu,
  • dostępność produktu,
  • stawkę podatkową produktu,
  • przynależność produktu do producenta,
  • przynależność produktu do odpowiedniej kategorii,
  • opis produktu,
  • zdjęcie produktu
Metoda ta również ukrywa produkty niezaktualizowane.

 



Metoda szybka aktualizuje tylko te produkty, które istnieją już w bazie sklepu robi to paczkami po 200 produktów na raz (proces aktualizacji paczki czyli 200 produktów trwa około 1-3 sekund w zależności od łącza i hostingu). Jest to najszybsza metoda aktualizacji i aktualizuje:

  • ceny produktu
  • dostępność produktu
Metoda nie ukrywa produktów niezaktualizowanych.

 



Metoda przyrostowa jest metodą mieszaną. Dla produktów które istnieją w bazie sklepu internetowego jest metodą szybką natomiast dla produktów nowych które są dodawane do bazy sklepu internetowego jest metodą dokładną. Metoda ukrywa produkty niezaktualizowane.


Czy program s2s może obsługiwać kilka sklepów z jednej bazy Subiekta?

Tak, program s2s może obsługiwać klika sklepów z jednej bazy Subiekta. W związku z tym, iż program jest licencjonowany na sklep internetowy, należy wykupić tyle licencji ile chcemy obsługiwać sklepów.


Czy możliwa jest obsługa dwóch sklepów z różnymi produktami w jednaj bazie Subiekt GT?

Tak, w tym celu należy, wykupić dwie licencje na program s2s, skonfigurować dostęp dla obydwóch sklepów w programie zakładka Sklep->Ustawienia. W samym subiekcie należy dodać dwie cechy np: Sklep1 i Sklep2, przypisać te ceny do produktów, które mają trafić do sklepu Sklep1 i Sklep2 nie zapominając, iż produkty te muszą być przeznaczone do sklepu internetowego (opcja produktu). Następnie należy aktywować opcję "włącz obsługę wielu sklepów" dla każdego ustawienia sklepu w programie s2s Sklep->Ustawienia->wiele sklepów. Po aktywowaniu należy w pisać w pole cecha identyfikująca sklep dla sklepu pierwszego Sklep1 a dla sklepu drugiego Sklep2, można też wybrać, aby dla Sklepu1 obowiązywał inny cennik niż dla Sklepu2 odpowiada za to opcja "Cena główna". Można też zwiększyć lub zmiejszyć cenę z ustawionego cennika za pomocą pola "Mnożnik" (format zapisu: 1,00).

Uwaga: Opcja "Cena główna" oraz pole "Mnożnik" działają tylko w przypadku włączenia opcji "włącz obsługę wielu sklepów"


Co zrobić jeżeli port bazy danych jest inny niż standardowy?

Należy ręczenie wyedytować plik db.php w katalogu webserwis i zmienić wpis "port = 3306" na odpowiądający swoim ustawieniom na serwerach nazwa.pl może to być port 3305.


Co zrobić mając błąd Strona wymaga logowania?

Błąd jest powodem wpisanie błędnego użytkownika i hasła w zakładce Sklep->Połączenie http. Dane te wypełniają się automatycznie podczas instalacji webserwisu. Rozwiązanie:

  • Przeinstalować webserwis,
  • Zalogować się do FTP do katalogu webserwisu otworzyć plik index.php. Użytkownik zapisany jest w zmiennej $tajny_user = 'test' a hasło w zmiennej $tajne_haslo = 'test'.

  • Dlaczego program nie zapisuje mi ustawień programu?

    Powodem może być to, iż w zakładce Sklep->Ustawienia->Sklepy nie mamy ustawionego ani jednego sklepu. W celu ustawienia sklepu należy na tabelce wcisnąć prawy przyciskiem myszy wtedy pojawi nam się menu kontekstowe z menu należy wybrać "Dodaj nowe ustawienia" i pojawi nam się formatka. W miejsce "Nazwa ustawienia" wpisujemy nazwę własną (dowolną) dla sklepu np: 2sklep i jeżeli obsługujemy tylko jeden sklep zaznaczamy opcję "Ustawienia domyślne". Po dodaniu nowego ustawienia powinno być już możliwa zmiana ustawień.


    Nie działa aktualizacja programu mam silnik sklepu Shoper?

    W takiej sytuacji należy w panelu administracyjnym sklepu Shoper wejść w Ustawienia podstawowe->Zarządzaj cache i zmienić Czas przechowywania cache na wartość np: 300, wartość w sekundach czyli jest to 5 minut. Program napewno aktualizuję bazę danych a za pokazywanie nieaktualnych danych odpowiedzialny jest cache sklepu Shoper.


    Jak wypełnić zakładkę połączenie HTTP w przypadku sklepu SOTESHOP 5.0?

    W przypadku SOTESHOP 5.0 musimy wpisać dane do logowania do panelu administracyjnego sklepu SOTESHOP, pamiętając aby uaktywnić wpisanemu użytkownikowi połączenie WebAPI. Opis jak uaktywnić opcję WebAPI znajdziecie Państwo tutaj.


    Jak obłużyć cechy produktów w Subiekt GT i sklepie internetowym?

    • Cechy kolory/rozmiary należy stworzyć w programie s2s w zakładce Subiekt->Cechy Rozmiar/Kolor, cechy jeżeli mamy działający sklep można zaimportować ze sklepu (prawy przycisk myszy-> menu kontekstowe->Synchronizuj ze sklepem),
    • Stworzone cechy musimy wyeksportować do Subiekt GT (prawy przycisk myszy-> menu kontekstowe->Synchronizuj z Subiekt),
    • W Subiekt na potrzeby sklepu internetowego trzeba stworzyć indeks główny posiadający zdjęcie oraz przynależność do kategorii, który nigdy nie będzie sprzedawany w systemie Subiekt GT natomiast będzie on służył do grupowania produktów w sklepie internetowym, grupowanie będzie polegać na tym, że w sklepie pod tym indeksem będą znajdować się rozmiary/kolory,
      • Przykład symbolu/indeksu głównego w przypadku butów: 1455 (symbol bez cechy w Subiekt GT)
      • Przykład symbolu/indeksu identyfikującego rozmiar w przypadku butów: 1455#40 (symbol z cechą w Subiekt GT Rozmiar:40)
      • Przykład symbolu/indeksu identyfikującego rozmiar butów: 1455#41 (symbol z cechą w Subiekt GTRozmiar:41)
      • Przykład symbolu/indeksu identyfikującego rozmiar butów: 1455#42 (symbol z cechą w Subiekt GT Rozmiar:41)
      • Uwaga: separatorem cechy w tym przypadku jest znak "#"
    • Program s2s rozpoznaje produkty, które posiadają cechy takie jak rozmiar czy kolor na podstawie cech przypisanym w produktach w programie Subiekt, możliwość przypisywania tych cech mamy możliwość w samym programie Subiekt GT jak i w programie s2s w zakładce Subiekt->Cechy Rozmiar/Kolor,
    • Program obcina do grupowania indeks towaru o taką ilość cech rozmiarów/kolorów jaką ma przypisaną,
      • Indeks 1455#41 posiadając cechę Rozmiar:41 zostanie zgrupowany do indeksu 1455
      • Indeks 1500#41#BIAL posiadając cechę Rozmiar:41 oraz cechę Kolor:biały zostanie zgrupowany do indeksu 1500
      • Uwaga: Przypisanie cech do produktów w Subiekt GT jest bardzo ważne ponieważ bez przypisywania cech dodamy do sklepu tyle indeksów towarowych ile mamy w Subiekt GT a to nie jest celem tego rozwiązania!


    Jak zmienić separator cechy w programie?

    Separator cechy można zmienić edytując plik:

    • C:/Program Files/e-mo.pl Piotr Rusin/s2s/subiekt2sklep.exe.config
    i zmieniając znak "#" w linii na swój:

     


    Jak się zachowują bazy sklepu kiedy wyłączę "towar do sklepu" w Subiekcie? Jak spowodować usunięcie z bazy sklepu dany towar przez s2s?

    Program nie usuwa produktów z bazy sklepu, natomiast może go ukryć w tak, żeby był nie widoczny w sklepie dla klientów. Jeżeli wyłączymy produkt w sklepie w samym Subiekcie i włączymy opcję: ukryj produkty niezaktualizowane z zakładki: Sklep->Ustawienia->do sklepu internetowego to taki produkt zostanie ukryty w sklepie podczas najbliższej aktualizacji.


    Dlaczego w sklepie pokazuje mi zdublowane indeksy?

    Nie ma takiej możliwości, żeby do sklepu internetowego były eksportowane zdublowane indeksy, one po prostu są inne dla komputera, być może w tych indeksach znajdują się jakieś niewidoczne znaki dla człowieka np. spacja. Niepokojącym jest fakt, że w samym programie Subiekt można zmienić indeks/symbol produktu nawet przez omyłkę a każda zmiana indeksu będzie interpretowana przez sklep jako nowy produkt.


    Jak podmienić zdjęcie już wyekesportowane do sklepu?

    W celu podmiany zdjęcia w bazie sklepu należy załączyć opcję: usuń zdjęcia produktu w zakładki: Sklep->Zdjęcia oraz ponownie metodą dokładną wyeksportować produkty do sklepu, należy pamiętać, że opcja wykasuje wszystkie zdjęcia i zaimportuje nowe zdjęcia z Subiekta do sklepu.
    UWAGA: Opcji nie należy nadużywać i mieć włączonej cały czas ponieważ opcja bardzo zwalnia aktualizację dokładną.


    Jak zaktualizować w sklepie tylko 5 produktów ?

    • Sposób 1 :
      • Odznaczyć wszystkie produkty do sklepu internetowego,
      • Zaznaczyć tylko 5 interesujacych nas produtków do sklepu,
      • Przeprowadzić eksport.
    • Sposób 2:
      • Dodać w programie Subiekt GT cechę o nazwie "Tylko5" i przypisać ja do 5 produktów,
      • W programie s2s w zakładce Sklep->ustawienia->wiele sklepów zaznaczyć obsługę wielu sklepów a jako cechę identyfikujaca wpisać "Tylko5",
      • Przeprowadzić eksport.


    W oknie Subiekt->Produkty nie ma żadnych produktów ?

    1. W oknie Subiekt->Produkty pojawiają się tylko te produkty, które mają zaznaczony znacznik "Pozycja do sklepu internetowego" lub zaznaczony znacznik "Pozycja do systemu mobilnego" w zależności od zaznaczonej opcji w programie (obrazek poniżej):



       
    2. Zaznaczenie w zakładce Sklep->Ustawienia->do sklepu internetowego->Produkty->Metody aktualizacji opcji "wyślij produkty zaktualizowane" spowoduje pojawianie się w oknie Subiekt->Produkty tylko produktów, które zostały zmienione w programie Subiekt GT od ostatniego wysłania produktów do sklepu. 
    3. Symbolu produktu determinuje to po czym będą aktualizowane produkty w sklepie ale też czy dany produkt wogole się pojawi na liście do autlaizacji, ponieważ na tej liście pojawiają się tylko te produkty które mają wypełnione to pole. Dość częstym błędem jest ustawienie przez użytkownika zamiast pola Symbol, pola Symbol Dostawcy w takim przypadku w oknie Subiekt -> Produkty pojawiają się tylko te produkty, które posiadają uzupełniony Symbol dostawcy w programie Subiekt GT.


       
    4. Włączenie opcji wiele sklepów spowoduje wyświetlenie na liście produktów, które po pierwsze mają zaznaczoną opcję "Pozycja do sklepu internetowego" lub "Pozycja do systemu mobilnego" i dodatkowo posiadają przypisaną cechę której nazwę można wpisać w polu "Cecha identyfikująca sklep":

       
       
    5. Ustawienie filtrów spowoduje wyświetlanie tylko tych produktów które spełniają ustawione warunki w zakładce Filtry produktów:

    Jak rozwiązać błąd który wyskakuje po zainstalowaniu programu ?

    W przypadku wystąpienia błędu należy uruchomić program jako administrator.

    Film : Jak to zrobić



    Oto trzy metody wykonywania promocji z użyciem Naszej aplikacji.


    #1 Promocja dla SubiektGT (tylko):

    Należy otworzyć program SubiektGT.
    Tworzenie promocji w SubiektGT w Widok --> Zarządzanie --> Promocje. Następnie klikamy sobie na dodaj i określamy nazwę tej promocji. Wybieramy sobie towary z odpowiedniej grupy bądź pojedyńczo z listy towarów.
    Określamy z jakiego poziomu cenowego będziemy korzystać (ustawiamy domyślny poziom jaki eksportujemy jako cena detaliczna w Naszej aplikacji w zakładce Sklep --> Ustawienia --> do sklepu internetowego --> Produkty --> Opcje produktów) i jaki rabat przydzielamy % dla grupy towarów.
    Zakładka Czas - tutaj musimy ustalić na "Jednorazowa" i ustawić początek oraz zakończenie promocji, w innym przypadku nie będzie ona działać prawidłowo.
    Przechodzimy do S2S Sklep --> Ustawienia --> Inne --> i zaznaczamy " promocja z SubiektGT".
    Po wykonaniu powyższych rzeczy możemy dany produkt lub grupę produktów wyeksportować i sprawdzić czy promocja działa w zakładce Subiekt --> Produkty.
    Promocja działa dla wszystkich metod dotyczących aktualizacji.

    #2: Promocja - pola własne SubiektGT (tylko):

    Należy uruchomić SubiektGT
    Musimy utworzyć Pole własne w Subiekcie. Przechodzimy do Widok --> Administracja --> Parametry i odszukujemy " Pole własne"
    Następnie "Obiekt" wybieramy jako "Towar i usługa" i klikamy obok na "Dodaj" --> Dodaj pole standardowe
    Nazywamy odpowiednio pole, np. Promocja
    Przechodzimy na dowolony Towar, na którym chcemy zrobić promocje i przechodzimy na zakładkę "Własne"
    Wartość określamy jako "TAK" dużymi literami jeżeli chcemy aby produkt był w promocji, jeżeli nie chcemy by był widoczny to pozostawiamy tą wartość pustą bądź wpisujemy "NIE". Nie możemy stosować małych znaków, jedynie tylko wielkie.
    Następnie najlepiej by było korzystać z dodatkowego poziomu cenowego**, gdzie na tym poziomie będzie widniała Nasza cena promocyjna na sklepie internetowym.

    ** Dodatkowy poziom cenowy
    Przechodzimy do Widok --> Administracja --> Parametry --> Towary i usługi --> Zakładka "Ceny" i klikamy "Dodaj", a następnie nazywamy według własnych idei nowy Poziom Cenowy, który będzie odpowiadał promocji na sklepie internetowym.
    **

    Przechodzimy do zakładki Podstawowe i klikamy na kalkulacja cen i wpisujemy dla poziomu cenowego z którego będziemy korzystać cene promocyjną jaką będzie widoczna na sklepie internetowym. Zapisujemy i zamykamy kartę produktu
    Przechodzimy do S2S Sklep --> Ustawienia --> Inne --> i odzaznaczamy " promocja z SubiektGT".
    Przechodzimy do S2S Sklep --> Ustawienia --> do sklepu internetowego --> Pola własne --> Promocja - określamy to pole własne z Subiekta które utworzyliśmy do "Promocji"
    Przechodzimy do S2S Sklep --> Ustawienia --> do sklepu internetowego --> Produkty --> Opcje produktów i określamy przy "Cena promocyjna" ten poziom cenowy z którego będziemy korzystać.

    **- tyczy się tylko w przypadku, kiedy chcemy założyć dodatkowy poziom cenowy w Subiekcie odpowiadający promocji na sklepie internetowym


    #3: Promocja na cechach w SubiektGT i Nexo:

    Należy przejść do S2S --> Sklep --> Ustawienia --> Inne --> odznaczyć opcję "Promocja z SubiektGT"
    Następnie przechodzimy do zakładki Sklep --> Ustawienia --> do sklepu internetowego --> Pola własne --> zaznaczamy opcję "promocja jako cecha".
    Po wykonaniu powyższej czynności należy otworzyć Subiekta, i przejść na dany towar na którym będziemy ustawiać promocję na zakładkę "Grupy".
    Klikamy opcję "Przypisz", a następnie "dodaj cechę".
    Jeżeli wykonujemy promocję do konkretnej daty obniżając wartość towaru o 20 złotych powinniśmy dodać to w taki sposób:
    - Promocja:20PLN:2017-10-30

    Jeżeli promocja nie ma daty jej zakończenia i chcemy by trwała cały czas to należy ustawić to w taki sposób:
    - Promocja:20PLN
    Promocja powyżej będzie trwała cały czas w momencie kiedy za każdym razem taki produkt zostanie zaktualizowany, w innym przypadku będzie trwać ona tylko na 3 dni.

    Na wyżej wymienioną metodę promocji można także ustawić wartość, np. "-20%", przykład poniżej:
    - Promocja:20%

    Przykłady promocji dostępne poniżej:
    - Promocja:10PLN
    - Promocja:20PLN
    - Promocja:10%
    - Promocja:20%
    - Promocja:10PLN:2017-10-30
    - Promocja:20%:2017-10-30


    Funkcjonalność powyższa jest o tyle przydatna, że z poziomu SubiektGT oraz Subiekta Nexo możemy do określonej grupy produktów przypisać masowo wybrane promocję na konkretne towary. Zaoszczędzi Nam to sporo czasu zamiast przechodząc na każdy produkt i wykonując promocję pojedyńczo.

     

     


    Proszę na starym komputerze zainstalować najnowszą wersję programu. Przed instalacją proszę o zaznaczenie opcji Sklep->Ustawienia->Inne->wymuś aktualizację oprogramowania następnie proszę zapisać ustawienia i zainstalować nową wersję.

    Po zainstalowaniu proszę zrobić kopię w s2s->Instalacja->Archiwizacja danych->Kopia bazy danych. Kopie należy wykonać na dysk każdy inny dysk niż c, o ile dysk c to dysk systemowy, jeżeli nie mamy takiej możliwości proszę o wykonanie kopii do katalogu c:\ProgramData\e-mo.pl.

    Jeżeli już zrobimy kopię to należy sokpiować ją na nowy komputer rownież na dysk D lub C:ProgramDatae-mo.pl, a następnie uruchomić program s2s->Instalacja->Archiwizacja->Odtwarzanie kopii bazy danych. Jeżeli podczas odtwarzania wystąpi błąd należy wskazać nową ścieżke gdzie mają być przechowywane pliki z bazą danych w polu "Wskaż nową lokalizacje bazy".  Dla wersji 64 bitowej SQL przeważnie jest to ścieżka: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL13.MSSQLSERVER\MSSQL\DATA przy czym zaznaczony na czerwono katalog na każdym komputerze może być inny.